Storkunde hjælper Hosta med at minimere fejl

14/09-2017

“Nordjyderne er et lille år inde i et leanprojekt, som skal fjerne 90 procent af alle kundereklamationer over de næste fem år. Projektet sker i samarbejde med Toyota Handling, der har været kunde hos Hosta Industries siden 1998.”
Sådan fortælles der i Jernindustriens nyhedsbrev skrevet af Dan S. Frandsen, 7. september 2017. Læs nyhedsbrevet herunder:

 

Nordjyderne er et lille år inde i et leanprojekt, som skal fjerne 90 procent af alle kundereklamationer over de næste fem år. Projektet sker i samarbejde med Toyota Handling, der har været kunde hos Hosta Industries siden 1998.

Toyota Material Handling, som er en del af den globale Toyota-koncern, producerer gaffeltrucks og stablere på fire fabrikker i Europa, og Hosta leverer primært ind til fabrikken i Sverige.

Den vigtige kunde udgør 25 procent af underleverandørens omsætning. Toyota Material Handling er styret for koncernens hovedkvarter, og truckproducenten kører efter det samme koncept, som hvis man leverer ind til bilfabrikken.

 

– Vi er først lige begyndt at skrabe i overfladen. Vi har været i gang i et lille års tid, og det er en læringskæde. Vi er igennem de første tre steps ud af tolv, forklarer Christian Mosevang.

– Det er dejligt, at kunden vil stille deres tid og knowhow til rådighed for os. Det viser, at kunden gerne vil os og omvendt.

 

Rundt i alle afdelinger
I øjeblikket arbejder Hosta-medarbejderne med, hvordan man undgår gentagende fejl, og hvordan man får lavet forskellige standarder og arbejdsinstrukser.

– Vi skal have en forståelse af hele produktionsflowet. De steps, som vi er kommet til nu er dataindsamling og reklamationer og forbedring af vores processer, uddyber han.

Til det er Hosta ved at bygge et Asachi-område op på fabrikken i Hjallerup, hvor de enkelte koordinatorer samles flere gange om ugen og gennemgår, hvor langt man er kommet i de enkelte afdelinger, og om der er interne og eksterne reklamationer.

– Vi bruger vores nye viden til alle vores kunder. Toyota har et mind-set, som vi kan drage nytte af, siger Christian Mosevang.

https://www.jernindustri.dk/article/view/552957/storkunde_hjaelper_hosta_med_at_minimere_fejl